Bij Leerwerkbedrijf WVS-Groep hebben ze één missie: eruit halen wat erin zit. Elke dag zet WVS zich in om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk te helpen. Dat doen ze met veel passie én sinds 1 februari 2017 kunnen ze dit doen met 38 Lean Green Belts in hun team. Deze medewerkers hebben gedurende een periode van twee maanden zes training sessies gevolgd en een certificaat behaald, onder de begeleiding van Lean Six Sigma trainer Anend Harkhoe. Hun harde werk is op 1 februari beloond met de uitreiking van het welverdiende certificaat door WVS bedrijfsleider Ruud de Vreede. Aanvullend hierop, heeft Jerry Heystee van LMG symbolisch een zeepkist cadeau gegeven aan elke WVS vestiging. Deze is voor alle medewerkers beschikbaar, en dient om ideeën, initiatieven, veranderingen en successen met iedereen te delen zonder beoordeeld te worden.
De Green Belt trainingen zijn onderdeel van een lean programma

dat in 2015 onder begeleiding van LMG is gestart bij WVS. Naast de trainingen worden ook diverse bedrijfsonderdelen begeleid door Lean coaches van LMG. De 38 medewerkers die zich nu Lean Green Belts mogen noemen, bekleden diverse functies bij verschillende afdelingen in de vestigingen. Het doel is dat zij in teamverband dagelijks bezig zijn met diverse verbeter initiatieven zowel voor eigen interne processen als dienstverlening naar klanten. Door de kennis die ze hebben opgedaan tijdens de trainingen, zijn zij nu beter in staat om deze initiatieven te begeleiden, te volgen en vervolgens succesvol te voltooien. Zij zijn de sponsors naar wie andere medewerkers nu naar toe gaan als ze verbeter ideeën hebben. Ze staan er echter niet alleen voor. Ed Lambrechts van WVS en LMG directeur Jerry Heystee, zullen doorgaan met het begeleiden van deze medewerkers, want bij Lean gaat het zo snel mogelijk van ‘samen doen’ naar‘zelf doen’.

WVS laat zien dat sociaal ondernemen en Lean erg goed samen gaan. WVS is nu nog beter in staat om klantgerichte projecten te realiseren en cliënten te begeleiden. De eerste quick wins zijn gemaakt! En dat komt iedereen ten goede: cliënt, bedrijf én maatschappij.
Isabelle Galofaro